Úvodní stránka » Aktuálně » SMART SNACK - CHYTRÉ CEREÁLIE

Jak je to s kvalitou cereálií? Jsou opravdu plné zdraví prospěšných látek, nebo obsahují více cukrů a ztužených tuků, než bychom čekali … Čtěte více …

Pro svou jednoduchost tvoří velmi oblíbenou variantu snídaní i svačin. Maminky je dávají svým dětem na snídani s vědomím, že je to to nejlepší, co pro jejich zdraví mohou udělat. Pro svou snadnou stravitelnost jsou často součástí jídelníčku nejednoho sportovce. A v neposlední řadě i lidé s nadváhou je denně konzumují za účelem zhubnout. Jenže jak je to skutečně s jejich kvalitou? Jsou opravdu plné jen zdraví prospěšných látek, nebo obsahují více cukrů a ztužených tuků, než bychom na první pohled od tak zdravé potraviny očekávali? Víte na co se na etiketách výrobku zaměřit? V tomto testu, který porovnává bezlepkové cereálie Vám poradíme, které můžete s klidným svědomím zařadit do jídelníčku celé své rodiny a které raději nechat v obchodě.

PROČ BEZLEPKOVÉ?

Žijeme v době, kdy je všeho dostatek. Máme tak možnost vybírat si hned z několika druhů, příchutí, barev a tvarů, ale kdo to myslí se svým zdravím skutečně vážně, měl by se zaměřit na müsli bezlepkové.

Lepek není životu nebezpečný nebo škodlivý (kromě lidí, kteří trpí celiakií, tedy nesnášenlivostí lepku), ale ve větším množství není k našim střevům a zdraví příliš přátelský. Když sečtete všechno pečivo, těstoviny, obilniny, knedlíky a další potraviny s obsahem lepku, je jasné, že jej přijímáme mnohem víc, než na co náš trávicí systém nastavila příroda.

Pokud tedy chcete svému trávení ulehčit a snídaňové cereálie vám ráno vyhovují, rozhodně sáhněte po bezlepkové variantě. Tyto výrobky jsou náročnější na výrobu, ochucení a sladění surovin do líbivé chutě, což se samozřejmě podepíše i na jejich finální ceně, ale rozhodně stojí za to.

t

KALORICKÁ BOMBA – HODNĚ CUKRU a MINIMUM VLÁKNINY?

Cereálie jsou a vždy budou potravinou, která se převážně skládá ze sacharidů. Jejich množství ale může značně kolísat. Důležitější, než sledovat celkové množství sacharidů, je podívat se na množství jednoduchých cukrů. Ty v cereáliích pocházejí buď z přidaného cukru, glukózy nebo glukózového sirupu či z vysokého obsahu sušeného ovoce, které je na jednoduché cukry bohaté a částečně také z obilnin samotných.

Obecně nejvíc cukrů obsahují cereálie zapékané, známé pod pojmem granola, u kterých je přítomnost cukru nebo roztoku cukru podmínkou vzniku sladkých hrudek. Čím nižší bude obsah cukru, tím lépe jak pro redukci váhy, tak pro vaše zdraví. Cukry se totiž podílejí na vzniku řady civilizačních onemocnění, čím méně jich tedy v jídelníčku bude, tím lépe pro všechny.

Dalšími složkami cereálií jsou tuky a bílkoviny. Bílkovin by mělo být co nejvíce, ale obecně platí, že cereálie mohou obsahovat proteiny hlavně z přidaných ořechů a semen, protože obilné vločky ani sušené ovoce na bílkoviny bohaté nejsou. Tedy čím více ořechů a semen, tím více bílkovin. Je třeba ale zmínit, že bílkoviny rostlinného původu nemůžeme považovat za plnohodnotné bílkoviny (plnohodnotné bílkoviny = proteiny se zastoupením esenciálních aminokyselin – ty, bez kterých se člověk neobejde. Tělo si je samo nedokáže vyrobit, proto je třeba doplňovat je stravou, konkrétně živočišnými zdroji bílkovin.) Proto se doporučuje kombinovat cereálie se, zakysaným neochuceným mléčným nápojem nebo třeba bílým jogurtem. To pomůže i ke snížení glykemického indexu a díky tomu nedostaneme po konzumaci cereálií tak brzy hlad.

Ovšem pozor, s množstvím oříšků a semínek také stoupá množství tuku a i kalorická hodnota. Tuky obsažené v ořeších a semenech jsou nenasycené, tedy pro naše zdraví prospěšné. Naopak vyhnout bychom se měli výrobkům, kde tuk pochází z palmového oleje nebo jiného ztuženého tuku, jako tomu často bývá u cereálií s přídavkem čokoládových lupínků. Ztužené tuky s obsahem nasycených mastných kyselin vedou k rozvoji civilizačních onemocněním srdce a cév a také nádorových onemocnění. Důležitou složkou u cereálií je také vláknina. Ta pochází z celozrnných obilnin (oves, pšenice, ječmen). V případě bezlepkových cereálií pak pochází nejčastěji z pohanky, jahel, neloupané rýže, ale také z ořechů a semen a částečně ze sušeného ovoce. Podíl vlákniny v cereáliích by měl být co nejvyšší. Je zdraví velmi prospěšná, pomáhá proti rakovině tlustého střeva a omezuje tvorbu LDL (škodlivého)cholesterolu. Také zajistí, že se cítíme déle nasycení, což ocení zejména ti, kteří se snaží snížit svou váhu. Vlákniny by měly takové cereálie obsahovat minimálně 5 g na 100 g výrobku. Celkový příjem vlákniny by neměl u dospělého člověka klesnout pod 25 g denně.

Někteří výrobci deklarují na výrobcích obsah beta-glukanů. Ty jsou ovšem přirozeně obsaženy ve všech ovesných vločkách, a tedy téměř ve všech cereáliích. Přítomnost beta-glukanů není zásluhou výrobce.

V následném porovnání jsou uvedeny běžně dostupné cereálie všech cenových kategorií.

 

 Smart Snack - Müsli bez lepku

 

 

Vyjádření odborníka

Základ všech cereálií Smart snack tvoří jáhlové a pohankové lupínky, které jsou přirozeně bezlepkové a snadno stravitelné. Větší množství tuku, jak se může na první pohled zdát, je zde proto, že Smart snack jako jediný na trhu obsahuje také nutričně velmi hodnotná lněná semínka. Ty jsou zdrojem Omega 3 nenasycených mastných kyselin, tedy pro nás zdraví prospěšných tuků. Všechny tři varianty Smart snack obsahují jen velmi malé množství jednoduchých sacharidů, lze je tedy snadno využít v redukční dietě. V obsahu cukrů nemají tyto cereálie na našem trhu konkurenci.

Chuť všech 3 variant Smart snack neodpovídá klasickým očekáváním. Jejich chuť vychází z použitých surovin a není přehlušena obsahem cukru či tuku nebo příliš sladkou chutí velkého množství ovoce. Při jejich konzumaci nemáme pocit pusy plné tuhých a suchých vloček, které se špatně kousají a polykají.

Chuť je jemná, přirozená a nepřejí se.

Za zmínku jistě stojí i praktické balení. Cereálie jsou nagramážované. Každý sáček odpovídá přesně jedné porci, kterou můžete mít kdekoliv u sebe a smíchat ji kdykoliv jen s jogurtem nebo kefírovým mlékem.

 

Složení - čokoládové

Jáhlové lupínky (19 %), rýžové lupínky (15 %), pohankové lupínky (15 %), mleté lněné semínko, cukr, čokoláda (8 %; cukr, kakaová hmota, kakaové máslo, emulgátor: sójový lecitin), kukuřičné lupínky, pufovaný amarant, pufovaná rýže, olivový olej, jablečná vláknina, maltodextrin, kakao, sůl obohacená jódem, aroma.


Složení - jablko

Jáhlové lupínky (18 %), pohankové lupínky (15 %), rýžové lupínky (15 %), mleté lněné semínko, sušená jablka (9 %), cukr, kukuřičné lupínky, pufovaný amarant, pufovaná rýže, olivový olej, rozinky (3 %; rozinky, antioxidant: oxid siřičitý), jablečná vláknina, maltodextrin, mandle (2%), skořice, sůl obohacená jódem, aroma, regulátor kyselosti: kyselina jablečná.


Složení - kešu

Jáhlové lupínky (18 %), pohankové lupínky (15 %), rýžové lupínky (15 %), lněné semínko, cukr, kešu (8 %), kukuřičné lupínky, pufovaný amarant, pufovaná rýže, olivový olej, dýně (3 %), jablečná vláknina, maltodextrin, sůl obohacená jódem, aroma.

 

 

 

 

Nutriční informace - čokoláda

 100 g30 g
energetická hodnota (kcal/ kJ) 397 / 1688 119,1 / 506,4
Bílkoviny 8,4 g 2,5 g
Sacharidy 67 g 20 g
z toho cukry 14 g 4,3 g
Tuky 10,8 g 3,6 g
Saturované 2,1 g 0,7 g
Vláknina 7,8 g 2,3 g
Sůl 0,22 g 0,07 g
Cena 450 g / 180 Kč 12 Kč

 

Nutriční informace - jablko

 100 g30 g
energetická hodnota (kcal/ kJ) 379 / 1610 113,7 / 483
Bílkoviny 8,2 g 2,5 g
Sacharidy 66 g 20 g
z toho cukry 10 g 3,1 g
Tuky 8,9 g 2,7 g
Saturované 1,2 g 0,4 g
Vláknina 7,6 g 2,3 g
Sůl 0,21 g 0,06 g
Cena 450 g / 180 Kč 12 Kč

 

Nutriční informace - kešu

 100 g30 g
energetická hodnota (kcal/ kJ) 417 / 1770 125,1 / 531
Bílkoviny 10 g 3 g
Sacharidy 64 g 19 g
z toho cukry 10 g 3,2 g
Tuky 14 g 4,1 g
Saturované 2,2 g 0,7 g
Vláknina 6,9, g 2,1 g
Sůl 0,21 g 0,06 g
Cena 450 g / 180 Kč 12 Kč
Výrobce Svět zdraví, Semix, ČR
Více informací na internetových stránkách http://www.svet-zdravi.cz/clanky/velky-test

Kontakt

Svět zdraví Vital s.r.o.
SNP 2526/60 (blok 4), Most
734 166 613